ČÍNSKÁ ASTRONOMIE A ASTROLOGIE

1. února 2011 v 22:09 | Jaroslav Jarosurabbu Vydržel |  Tradice a historie Číny

Čínská astronomie jde ruku v ruce s astrologií již od počátku věků. Vždyť prapůvodním posláním astronomie je přiblížit pohyb všech důležitých nebeských těles astrologovy, aby ten mohl svým osobitým výkladem dát rady panovníkovy při jeho rozhodování o budoucnosti země. Rozdělení na astronomii a astrologii do Číny dorazilo až s křesťanskými misionáři řádu Tovaryšstva Ježíšova koncem 16.století. Nicméně vraťme se trochu na počátek. Staré čínské báje nám vyprávějí, že svět byl stvořen bájným človíčkem jménem Pan Ku který se vylíhl z vajíčka, a který se stále rozpíná a rozpíná. Hvězdy na obloze jsou jen energetické body uvnitř jeho těla. A proto, že vše souvisí se vším i uvnitř našeho těla jsou takováto centra a dráhy. To je svět jak jej chápali staří Číňané. V mnohém nám to jistě připomene západní teorie o rozpínavosti vesmíru a o velkém třesku.



Pokud chceme přemýšlet nad celkovým vývojem, kterým prošla oblast, kterou nazýváme Čína musíme si uvědomit všechny odlišnosti od nám zcela známých a běžných euroatlantských přístupů. Ať to jsou rozdíly a přístupu k oblasti sociální, kulturní, politické tak objevitelské. Díky svým přístupům,
které můžeme popsat jako Středovou Teorii Východu se Čína velmi rychle dostala ve své době na vrchol, kde předběhla ostatní v poznávání přírody a zužitkování těchto poznatků. Objev kompasu, tisku, střelného prachu, nebo hedvábí jsou dostatečně známé i u nás.
Co je však méně známé je že již v období tzv. válčících
států
bylo známo na 284 konstelací hvězdných skupin. Největší historik čínských dějin Si Ma-čchien
ve svích spisech uvádí že již kolem roku 0 (dinastie Chan) vyjmenoval jeden astronom 2500 pevných hvězd. Proto, že již od 7.století př. Kr. znali Číňané výrobu zrcadel a od 5.století př. Kr. dobře ovládali techniku zpracování skla byla v mohistické éře čínské fyziky (4. st. př. Kr.) zpracována optická teorie, která v sobě předjímala celou řadu myšlenek zformulovaných v Evropě až po skončení renesance.
Již od počátku "vědeckého bádání" byly používány takové přístroje jako je GNOMON (sluneční hodiny jako tyč usazené do země) který byl zaznamenán již za dinastie Chan a nebo KLEPSIDA (vodní hodiny), která byla sestavena z několika mezi sebou propojených nádob. Hvězdy a hvězdné skupiny byly pozorovány jen pouhým okem za pomoci jadeitového kolečka a to i ve dne z vyschlé studny nebo hluboké jámy.

K dalšímu velkému rozvoji tentokrát již astronomie tak, jak ji chápeme mi došlo s příchodem Jezuitů. Slušelo by se připomenout třeba kněze Mateo Ricci (1552-1610) který ve svém dopise z 12.5 roku 1605 z Pekingu svým nadřízeným píše: Glóby, hvězdné glóby, hodiny, astroláby a jiné věci, které jsem vyrobil a které je učím používat, ze mne tady udělaly největšího matematika na světě…..kdyby sem přijel skutečný matematik, mohli bychom přeložit naše tabulky do čínských znaků a opravit jejich délku roku. Tím bychom na ně udělali velký dojem, ještě více bychom pootevřeli bránu do Číny a mohli bychom tady žít bezpečněji a svobodněji." V jiném dopise zase píše: " A přitom všem se čínští astronomové vůbec nesnaží pohlížet na jevy spojené s nebeskými tělesy matematicky….. veškerou pozornost věnují oné části astronomie, kterou naši vědci nazývají astrologií, což může být přičítáno skutečnosti, že věří, že vše co se odehrává na naší zemi závisí na hvězdách….." Z tohoto všeho vidíme, že umění astronomické sloužilo výhradně účelům astrologickým a to proto, aby byl zachován řád a vyváženost při vládě panovníka. Nejlépe toto ilustruje i nařízení, které Jezuita Mateo popsal v jednom ze svých dopisů: "Zakladatel rodiny, která v současnosti řídí studium astrologie, zakázal oddávat se studiu této vědy všem, které k tomu neopravňuje dědičné právo. Tento zákaz vyplívá ze strachu, aby někdo kdo porozumí hvězdám, nenarušil pořádek v císařství."
Umění astrologické (hvězdopravectví) tak jak jej chápeme mi se však v Číně nepraktikuje. Při celkovém úsudku zda je ten který den nebo období vhodné pro uzavření sňatku, početí dítěte, prodej, koupi nebo začátek cesty nebo stavby se bere v potaz hlavně "kalendářní rytmus" střídání a kolísání energií tak jak jsou chápany v Číně podle teorií Jin a jang, wu sing a knihy Proměn (I ting). Proto bychom spíše měly hovořit o rytmologii než o astrologii.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jirka Jirka | E-mail | Web | 18. září 2018 v 17:05 | Reagovat

Také já patřím k lidem, které kromě jiných přírodních věd velmi zajímá astronomie a od roku 2000 jsem členem České astronomické společnosti. Díru do světa jsem zde však zatím stále neudělal a podle předsedy pobočky jsem jeden ze dvou exotických členů, neboť již (se dvěma krátkými přestávkami) žiji 12 let v bídě a z finančních důvodů se nemohu zúčastňovat setkání astronomů a jiných akcí. Ale moc rád bych se asronomií zabýval profesionálně, aspoň jako průvodce na hvězdárně nebo v planetáriu. A velice toužím po kurzu astronomie, který bych k tomu účelu potřeboval. Letos na konci března jsem již myslel, že mám vše na dosah, jelikož jsem nejprve dostal nabídku brigády na hvězdárně v Mostě a potom nabídku zaměstnání na částečný úvazek na hvězdárně a planetáriu v Teplicích, k tomu ještě nabídku Krajské hospodářské správy, že by mi kurz zaplatila, pravděpodobně i s cestami do Prahy (jsem z Ústí nad Labem). Nakonec ovšem vše krachlo, jen nabídka KHS stále trvá, mušle bych si ovšem sehnat příslib zaměstnání. A ten mi nikdo z ČAS „nemůže" dát (asi přílišná námaha). Obracím se proto na všechny dostupné blogy týkající se astronomie, zda by někdo nevěděl o nějakém řešení, zejména o nějakém příslibu zaměstnání. Astronomie by mi vyhovovala i ze zdravotních důvodů, hlavně proto, že se jedná o převážně o odpolední a večerní práci. Ze zdravotních důvodů nemohu pracovat od rána.
Budu tedy moc vděčný za nějaké rozumné nápady.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama